اس كيو الرایانه

خود آموز سریع SQL – آشنایی

بسمه تعالی

مقدمه

با سلام خدمت شما خواننده گرامی، همانگونه که مستحضرید دوران کنونی عصر اطلاعات بوده و با توجه به جمعیت بی شمار انسان ها و پیشرفت های فزاینده فن آوری و در پی آن حجم داده های موجود، سازمان ها، نهاد ها، نرم افزارها، پایگاه های اینترنتی و … برای پیشرفت و ادامه کار نیازمند مدیریت اطلاعات می باشند.
بشر از گذشته شروع به ثبت اطلاعات نموده است. از زمانی که ابزاری در دست نداشته و با استفاده از سنگ بر روی سنگی دیگر کنده کاری کرده است یا با استفاده از مواد معدنی در دسترس در قارها به نقاشی پرداخته است. پس از آن با استفاده از الواح گلی که بعد ها پخته می شد اطلاعات را ثبت و ضبط می نمود یا اطلاعات را بر پوست حیوانات نقش می کرد. با اختراع پاپیروس در مصر و اختراع خط هیروگلیف انقلابی در ثبت اطلاعات به وجود آمد و بشر حتی توانست نویسندگی داستان هایی که قبلا سینه به سینه نقل می گردید را آغاز نماید. بعد از آن کاغذ در چین اختراع گردید و خط های پیشرفته تر پدید آمد.
ثبت اطلاعات برو روی دفاتر کاری طاقت فرسا بود و چنانچه شما می خواستید اطلاعاتی را جستجو کنید یا مثلا آن را بر اساس نام خانوادگی اشخاص، نام شهر ها، نام محصولات و … بر مبنای حوزه کاری خود سورت نمایید بسته به حجم اطلاعات این کار ساعت ها و روز ها به طول می انجامید و لازمه آن ثبت مجدد اطلاعات جدید بر اساس مبنای مرتب سازی اطلاعات بود.
با اختراع رایانه بشر شروع به خدمت گرفتن از آن و ثبت اطلاعات در اختیار خود در آن کرده است. در سال ۱۹۶۰ مفهوم پایگاه های داده و مدیریت آنها شکل گرفت و هم اکنون انواع مختلفی از سامانه های مدیریت پایگاه داده به وجود آمده است. پایگاه های داده کنونی باعث شده است تا ثبت، ویرایش، بروز رسانی، جستجو و حذف اطلاعات با سرعت، دقت و راحتی بسیار بالا صورت پذیرد.
با عنایت به اینکه مطالب پیشرو خود آموزی سریع می باشد بیش از این وقت شما گرامیان را نگرفته و امید است از مطالب مفید ارائه شده کمال بهره برداری را در جهت بهره وری و پیشرفت کاری خود نموده در وقت خود صرفه جویی نمایید.
با تشکر از توجه شما مهندس حمید حاصلی
آشنایی با پایگاه داده
پایگاه داده بانک اطلاعاتی، دادگان و یا دیتابیس(به انگلیسی: Database) به مجموعه ای از داده ها با ساختار منظم و سامان مند گفته می شود.
پایگاه داده اشاره به مجموعه ای از داده های مرتبط و ساختار یا سازمان است که دسترسی به این اطلاعات معمولا از طریق سامانه مدیریت پایگاه داده (DBMS) متشکل از یک مجموعه یکپارچه از نرم افزار های کامپیوتری است که اجازه می دهد کاربران برای ارتباط برقرار کردن با یک یا چند پایگاه داده و دسترسی به تمام اطلاعات موجود در پایگاه داده( اگر چه محدودیت هایی وجود داشته و ممکن است که دسترسی محدود به اطلاعات خاص وجود داشته باشد) را فراهم می کند.
DBMS موجود به توابع مختلف اجازه می دهد که مدیریت یک پایگاه داده و داده های خود را انجام دهد که می توان آن را به چهار گروه اصلی طبقه بندی کرد:
۱- تعریف داده ها: ایجاد، اصلاح و حذف تعاریف که سازمان داده را با استفاده از آن تعریف می کنیم.
۲- به روز رسانی: درج، اصلاح و حذف داده های واقعی.
۳- ارائه اطلاعات در یک فرم به طور مستقیم قابل استفاده و یا برای پردازش بیشتر توسط برنامه های کاربردی دیگر. داده های بازیابی ممکن است در یک فرم اساسا همانی باشد که در پایگاه داده و یا در یک فرم جدید به دست آمده با تغییر یا ترکیب داده های مجود از پایگاه داده های ذخیره شده و در دسترس ساخته شده است.
۴- اداره: ثبت نام و نظارت بر کاربران، اجرای امنیت داده ها، خرد و فروش کنترل همزمانی و دوره های نقاهت بعد اطلاعات است که توسط برخی از رویداد مانند شکست غیر منتظره سیستم خراب به وجود میاید.
از معروف ترین سامان های مدیریت پایگاه داده می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
MySQL, SQL Server, Microsoft Access, Oracle, Sybase, DB2
علاوه بر موارد اشاره شده بالا پایگاه های داده شامل جداول اطلاعاتی،‌ فرمها، پرسو جو ها و بسته به نوع سامانه مدیریت پایگاه داده حاوی سایر مولفه های مرتبط مانند نما ها و … می باشند.

آشنایی باSQL
SQL چیست؟

• SQL مخفف عبارت Structured Query Language به معنی لفظی زبان ساخت یافته پرس و جو می باشد.
• به شما اجازه می دهد که به پایگاه داده دسترسی داشته و تغییراتی در آن اعمال نمایید.
SQL چه کاری می تواند انجام دهد؟
SQL پرس و جو ها را در پایگاه داده به اجرا در می آورد.
SQL داده ها را از پایگاه داده بازیابی می کند.
SQL رکورد ها را در پایگاه داده وارد می کند.
SQL رکورد ها را در پایگاه داده بروز رسانی می کند.
SQL رکورد ها را از پایگاه داده حذف می کند.
SQL می تواند یک پایگاه داده جدید بسازد.
SQL می تواند یک جدول جدید در پایگاه داده بسازد.
SQL می تواند روند هایی (توابع) را در در پایگاه بسازد.
SQL می تواند یک نما در پایگاه داده بسازد.
SQL می تواند یک جدول جدید در پایگاه بسازد.
SQL می تواند دسترسی ها به جداول، توابع و نما ها را تنظیم و فراهم نماید.
SQL یک زبان استاندارد شده است اما نسخه های مختلفی از آن وجود دارد و ممکن است سامانه های مختلف مدیریت پایگاه داده تنظیمات و اضافات خاصی را بر آن اعمال نموده باشند.

SQL استاندارد

اگر چه SQL یک استاندارد ANSI (موسسه استاندارد ملی آمریکا) دارد، نسخه های مختلفی از زبان SQL وجود دارد.
با این حال، منطبق بر استاندارد ANSI، همه آنها از حداقل دستورات اصلی (مانند SELECT، UPDATE، DELETE، INSERT، WHERE) به شیوه ای مشابه پشتیبانی می کنند.
noteتوجه داشته باشید: بسیاری از برنامه های پایگاه داده SQL همچنین افزونه های ویژه خود را علاوه بر این استاندارد SQL دارا هستند!
استفاده از SQL در وب سایت شما
برای ساخت یک وب سایت که داده ها را از یک پایگاه داده نشان می دهد ، شما نیاز دارید به:
یک برنامه پایگاه داده RDBMS(MS Access, SQL Server, MySQL)
استفاده از یک زبان برنامه نویسی سمت سرور، مانند PHP یا ASP
استفاده از SQL برای دریافت اطلاعات مورد نظر
استفاده از HTML / CSS
RDBMS
RDBMS مخفف Relational Database Management یا سامانه رابطه ای مدیریت پایگاه داده
RDBMS پایه و اساس SQL برای همه سیستم های پایگاه داده مدرن مانند MS SQL Server, IBM DB2, Oracle, MySQL, و Microsoft Access است.
داده ها در RDBMS است در اشیاء پایگاه داده که جداول نامیده می شوند ذخیره می گردد.
جدول یک مجموعه ای از اطلاعات ثبت شده مرتبط است و از ستون ها و ردیف تشکیل شده است.

منابع:

ویکی پدیا

w3schools

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *