دانش و فناوریدسته‌بندی نشده

انسان برای اولین بار از چه زمانی شروع به صحبت کرد؟ چگونه زبان در آفریقا تکامل یافت

چه زمانی انسان ها برای اولین بار شروع به صحبت کردند، کدام صداهای گفتاری برای اولین بار بیان شدند، و چه زمانی زبان از آن آغاز فروتنانه تکامل یافت؟ این سوالات مدتهاست که افراد را مجذوب خود کرده است، به ویژه در ردیابی تکامل انسان مدرن و آنچه ما را از سایر حیوانات متمایز می کند. جورج پولوس بیشتر دوران تحصیلی خود را صرف تحقیق در مورد ساختارهای آوایی و زبانی زبان های آفریقایی کرده است. او در آخرین کتاب خود ، درباره ریشه‌های گفتار و زبان انسان، جدول‌های زمانی جدیدی را برای ریشه‌های زبان پیشنهاد می‌کند. از او در مورد یافته هایش پرسیدیم.

گفتار انسان چه زمانی و کجا تکامل یافت؟

حقیقات انجام شده برای این مطالعه نشان می دهد که اولین صداهای گفتاری حدود ۷۰۰۰۰ سال پیش و نه صدها هزار یا میلیون ها سال پیش، همانطور که گاهی در ادبیات ادعا می شود، بیان شده است .

در حالی که تحقیقات من اساساً مبتنی بر تحلیل‌های آوایی (اصوات گفتاری) و زبان‌شناختی (زبان) بوده است، رشته‌های دیگری مانند دیرینه‌انتروپولوژی (مطالعه تکامل انسان)، باستان‌شناسی (تجزیه و تحلیل فسیل‌ها و سایر بقایای آن)، آناتومی را نیز در نظر گرفته است. بدن) و ژنتیک (مطالعه ژن ها).

تبدیل هوکو ساپینس(انسان‌های امروزی) از گونه‌ای «غیر سخنگو» به گونه‌ای «گفتار» تقریباً همزمان با مهاجرت اجداد شکارچی ما به خارج از آفریقا اتفاق افتاد

زمانی که آن ماجراجویان اولیه به فراتر از قاره آفریقا مهاجرت کردند، بزرگترین هدیه ای را که گونه ما تا به حال به دست آورده بود با خود بردند – توانایی تولید صداهای گفتاری، که با ایجاد یک ژن «گفتار» امکان پذیر شد. این توانایی، بیش از هر چیز دیگری، آنها را به دنیایی سوق داد که در آن بر همه گونه‌های دیگر تسلط خواهند داشت.

کدام صداهای گفتاری اولین بار بیان شد؟

اولین صداهای گفتاری که تا به حال تولید شد، فقط صداهای غیرارادی تصادفی نبودند. زیربنای این صداهای گفتاری شبکه نوپایی بود که نواحی خاصی از مغز را به قسمت های مختلف دستگاه صوتی متصل می کرد. عوامل آناتومیکی و محیطی مختلف به توانایی هومو ساپینس برای تولید صداهای گفتاری برای اولین بار کمک کردند.

عامل جالب دیگر تغییر ظاهری در رژیم غذایی اجداد اولیه ما و تأثیر احتمالی آن بر مغز انسان بود. تغییر به رژیم غذایی دریایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ زمانی رخ داد که آن انسان های اولیه از داخل کشور به سواحل قاره مهاجرت کردند.

دستگاه آوازی به تدریج در طی یک دوره طولانی توسعه یافت و مراحل مختلف رشد آن انواع صداهایی را که می توان تولید کرد تعیین کرد. در زمان مهاجرت “به خارج از آفریقا”، تنها بخشی از دستگاه صوتی که از نظر فیزیولوژیکی برای تولید صداهای گفتاری توسعه یافته بود، حفره دهان (ناحیه دهان) بود.

تنها صدای گفتاری که در آن زمان می‌توانست به طور کامل در دهان تولید شود، صدای به اصطلاح « کلیک » بود. جریان هوا را می توان در داخل دهان کنترل کرد. کلیک ها تنها صداهای گفتاری شناخته شده ای هستند که به این شکل عمل می کنند. آنها هنوز هم امروزه در چند زبان آفریقایی وجود دارند – عمدتاً در زبان‌های خویسان که در بخش‌هایی از بوتسوانا، نامیبیا و آفریقای جنوبی صحبت می‌شود.

کلیک ها در کمتر از ۱ درصد از زبان های دنیا رخ می دهد. آنها همچنین در چند مورد مجزا در شرق آفریقا و در برخی از زبان‌های آفریقای جنوبی که در تماس با خویسان کلیک می‌کنند، رخ می‌دهند. همچنین در یک نمونه در خارج از قاره آفریقا، در یک ثبت زبان تشریفاتی منقرض شده به نام Damin در استرالیا، کلیک ها مشاهده شده است.

نمونه‌ای از صدای گفتار کلیکی، کلیک به اصطلاح «بوسه» (یا دو زبانه) است که در آن لب‌ها به هم نزدیک می‌شوند، و قسمت پشتی زبان به سمت پشت دهان بلند می‌شود. سپس لب ها کمی به داخل مکیده می شوند و پس از رها شدن صدای کلیک تولید می شود.

تولید کلیک آلوئولی. با حسن نیت جورج پولوس

تحقیقات من نشان می‌دهد که کلیک «بوسه» احتمالاً اولین صدای گفتاری است که توسط انسان‌های خردمند تولید شده است. با گذشت زمان، قسمت‌های مختلف زبان بیشتر و بیشتر قابل مانور می‌شدند و این امکان را فراهم می‌کردند که صداهای کلیک دیگری نیز در دهان تولید شوند.

بنابراین، چه زمانی دیگر صداهای گفتاری تکامل یافتند؟

این مطالعه نشان می دهد که تولید سایر صداهای گفتاری انسان (صامت های دیگر و همچنین تمام مصوت ها) از حدود ۵۰۰۰۰ سال پیش شروع شده است. این بستگی به رشد تدریجی یک مجرای صوتی متناسب داشت که شامل دهان، ناحیه پشت دهان (حلق)، مجرای بینی و حنجره بسیار مهم با تارهای صوتی آن بود. سه مکانیسم جریان هوا برای تولید همه صداهای گفتاری تکامل یافتند و به تدریج در مراحل متوالی تکامل یافتند.

چگونه انسان ها قبل از کلیک ها ارتباط برقرار می کردند؟

قبل از این، تنها صداهایی که انسان می توانست تولید کند، به اصطلاح «آواز» یا صداهای صوتی بود. اینها تقلید یا تقلید از اعمال یا صداهای مختلف بود که انسان در محیط خود در معرض آنها قرار می گرفت.

آنها همچنین ممکن است صداهای غیرارادی بوده باشند که بیانگر احساسات مختلف یا صداهای غیرارادی در هنگام خمیازه کشیدن، عطسه کردن و غیره باشند. اینها را نباید با مکانیسم‌های بسیار پیچیده‌ای که در تولید صداهای گفتاری دخیل هستند، اشتباه گرفت و پایه‌های آنچه را امروز به‌عنوان زبان انسانی می‌شناسیم، تشکیل می‌دهد.

و استفاده از زبان گرامری کامل؟

همانطور که صداهای گفتاری مختلف تکامل یافتند، آنها به روش های مختلف ترکیب شدند تا هجاها و کلمات را تشکیل دهند. و اینها به نوبه خود به روشهای مختلف با یکدیگر ترکیب شدند تا انواع ساختاری جملات دستوری را که مشخصه زبانهای مدرن هستند ایجاد کنند.

توانایی اولیه برای تولید صداهای گفتاری جرقه ای بود که منجر به تکامل تدریجی زبان شد. زبان دستوری یک شبه تکامل نیافته است. هیچ “تک گلوله نقره ای” که زبان تولید کند وجود نداشت.

نشانه این است که زبان انسان اکتساب نسبتاً دیرهنگام انسان خردمند بود. در این مطالعه استدلال می شود که زبان، همانطور که امروز می شناسیم، احتمالاً حدود ۲۰۰۰۰ سال پیش شروع به ظهور کرده است.

 یک سن بزرگ صورت کودکی را نقاشی می کند. هابرمن/گروه یونیورسال تصاویر از طریق گتی ایماژ
یک بزرگسال صورت کودکی را نقاشی می کند. هابرمن/گروه یونیورسال تصاویر از طریق گتی ایماژ

قبلاً مشاهده کردیم که اولین صداهای گفتاری را نیاکان گویشوران زبان‌های خویانی امروزی بیان کرده‌اند. با توجه به این مشاهدات، منطقی است که فرض کنیم آنها در اولین کسانی که به یک زبان دستوری نیز صحبت می کنند، سرآغازی داشته اند.

تا به امروز هیچ مدرک آوایی یا زبانی قابل توجهی وجود ندارد که نشان دهد گونه های دیگری مانند نئاندرتال ها می توانسته اند به یک زبان دستوری صحبت کنند. آنها ابعاد دستگاه صوتی لازم برای تولید صدای گفتار را نداشتند، چه رسد به ساختارهای صرفی و نحوی که برای زبان دستوری لازم بود.

چرا این همه مهم است؟

بیان اولین صداهای گفتاری در حدود ۷۰۰۰۰ سال پیش آغاز سفری بود که قرار بود به تکامل زبان انسان منجر شود.

زبان وسیله ارتباطی را فراهم کرده است که نقشی محوری در تحولات مهمی داشته است که از اولین سوابق “مکتوب” شناخته شده ای که ما به آنها دسترسی داریم (حدود ۵۵۰۰ سال پیش)، تا پیشرفت های بسیار پیچیده تکنولوژیکی که در حال حاضر هستیم، رخ داده است.

منبع:

https://theconversation.com/when-did-humans-first-start-to-speak-how-language-evolved-in-africa-194372

Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *